Micelární kasein

Je hlavní zdroj aminokyselin, vápníku a fosfátů, které jsou nezbytné pro zdravý růst a vývoj savců. Syrovátková složka mléčného proteinu slouží taktéž jako zdroj aminokyselin a navíc obsahuje bioaktivní a zdraví prospěšné imunoglobuliny.


Je známo, že v průběhu metabolismu kaseinu a syrovátkových proteinových složek vzniká mnoho nových bioaktivních peptidů (imunopeptidy, kaseinfosfátové peptidy a další). Z toho vyplývá, že užívání kombinace kaseinu a syrovátkových proteinů přináší významný výživový a zdravotní prospěch.


Kasein a zdraví

Kasein má významné a bohužel často opomíjené zdravotní benefity. Ve své micelární formě vykazuje unikátní molekulární strukturu, díky níž pak reakce s žaludečními kyselinami spustí tvorbu určitých enzymů. Tyto enzymy zajistí produkci specifických peptidů, které mají například imunomodulační a antibakteriální vlastnosti.

Příklady zmíněných peptidů po konzumaci micelárního kaseinu:

  • Glykomakropeptid (GMP) - produkuje se po konzumaci kaseinu na konkrétní peptidovou vazbu mezi aminokyselinami 105 a 106. Když žaludek zjistí tvorbu GMP, spustí hormonální kaskádu. Tělo začne produkovat cholecystokinin (CKK), chemickou látku, která signalizuje mozku pocit sytosti. GMP také zlepšuje vstřebávání vápníku a zinku. Bylo také prokázáno, že GMP inhibuje agregaci krevních destiček v našich žilách a tepnách, čímž pomáhá předcházet arterioskleróze
  • Casomorfiny - jedná se o peptidy štěpené z micelárního kaseinu při trávení, které mají uklidňující účinek. Bylo prokázáno, že cestují do mozku a mají utišující účinek. Další zajímavou vlastností těchto peptidů je jejich antihypertenzní účinek
  • Kasein-fosfo-peptid (CPP) - základní výhodou těchto peptidů je obsah velmi dobře vstřebatelného vápníku a fosforu. Vápník a fosfor jsou základními složkami našeho kosterního systému, proto některé studie dokonce doporučují CPP jako základní doplněk v prevenci osteoporózy
Kasein a antikatabolické působení

S ohledem na svoji unikátní strukturu se kasein při trávení chová odlišně od syrovátkových proteinů. Ty jsou tráveny a tělem zužitkovány poměrně rychle, naproti tomu kasein podstatně pomaleji. Po jeho konzumaci změní v žaludku svoji formu na určitý gel, čímž je zajištěn konstantní tok aminokyselin do krve. Pro tuto vlastnost je kasein považován za velmi efektivní zdroj aminokyselin. Jejich pomalé uvolňování do krevního řečiště zajišťuje dlouhotrvající pozitivní dusíkovou bilanci a tím se eliminuje poškození svalů. Z tohoto důvodu jej sportovci obvykle konzumují před spaním, aby v co možná nejvyšší míře zabránili katabolismu.

 
Kasein a sport

Nové studie otevírají dveře širšímu použití kaseinu. Bylo prokázáno následující: Konzumace kaseinu v kombinaci se syrovátkovým proteinem po tréninku výrazně ovlivňuje zvýšení proteosyntézy a vykazuje vyšší efekt na nárůst svalové hmoty než příjem nápoje pouze ze syrovátkového proteinu.

Podle výzkumů syrovátkový protein podporuje krátkodobou syntézu bílkovin a zotavení, zatímco kasein vykazuje antikatabolické působení. Postprandialní efekt (po konzumaci či jídle) v přestupu aminokyselin do krevního řečiště je po konzumaci kaseinu nebo syrovátky značně rozdílný. Hlavním benefitem kaseinu je poskytnutí dlouhodobě zvýšené hladiny leucinu v krvi po jeho příjmu. Tím vhodně doplňuje syrovátku, která tento efekt postrádá. Tímto mechanismem se vysvětluje jeho schopnost budovat svalovou hmotu a současně stimulovat odbourávání podkožního tuku. Což je velice pozitivní efekt. Proto je velice krátkozraké považovat kasein pouze za "noční protein". Jeho synergický efekt ve spojení se syrovátkovým proteinem v oblasti potréninkové suplementace je zcela zásadní.

Pokud chcete co nejefektivněji zužitkovat náročný trénink, který jste právě podstoupili, a chcete tělu dopřát to nejlepší, co se dnes na trhu v oblasti výživových preparátů objevuje, zkuste věnovat zvýšenou pozornost suplementům, které jsou tvořeny micelárním kaseinem. V oblasti sportovní výživy se na trhu vyskytují prakticky dva druhy kaseinových preparátů - kaseinát vápenatý a micelární kasein.

  • Kaseinát vápenatý - absolutně nevhodnou formou je kaseinát vápenatý. Zastaralá forma kaseinu, která se vyrábí chemickou reakcí. Pro trávicí trakt je tato forma kaseinové bílkoviny takřka nestravitelná. Velká část z přijatých bílkovin se nevyužije a odchází z těla nestrávena.Získává se sířením odstředěného mléka kyselinami a následnou neutralizací hydroxidem vápenatým (hydroxidem sodným se neutralizuje kaseinát sodný). Díky prvotním fázím získávání základního kaseinu ztrácí finální produkt na kvalitě, proto postrádá veškeré výše uvedené zdravotní benefity. Kaseinát vápenatý je velmi často složkou levných tvz. "nočních proteinů". Takový produkt má podprůměrnou až nízkou kvalitu. Proto pokud najdete ve složení kaseinát vápenatý, tak víte, že bioaktivita produktu je téměř nulová.
  • Micelární kasein - nejlepší volbou se jeví kaseinový produkt, který je ze 100 % tvořen micelárním kaseinem, o jehož výhodách jsme si psali výše. Micelární kasein je protein s postupným uvolňováním aminokyselin ve formě micel (ochranný obal), který se vyrábí z čerstvého, odstředěného mléka. Ultra a mikro filtrací mléčné bílkoviny se odstraňuje laktóza (mléčný cukr) a tuk. Výsledkem je cca 85% bílkovina v sušině. Micelární kasein obsahuje až 90 % kaseinových micel a určitý podíl syrovátkového proteinu. Výhodou micelárního kaseinu je perfektní stravitelnost a využitelnost. Micelární kasein je hodně mazlavý a nápoj z něj je hustý. Produkt se skutečným micelárním kaseinem není potřeba zahušťovat guarovou gumou a jinými zahušťovadly nebo plnidly, takto se zpravidla "doplňuje" kaseinát vápenatý, popř. mléčný koncentrát nižší kvality, aby měl podobnou hustou strukturu jako micelární kasein.
Řekli o kaseinu...
  • Dorian Yates, 6x Mr. Olympia - pokud mám doporučit proteinový produkt, byla by to směs micelárního kaseinu a kvalitního syrovátkového proteinu, doplněného případně o malou dávku vaječného albuminu. S takovou strategií budete mít jistotu stálého přísunu aminokyselin. Rozhodně je to lepší volba než použití jen jednoho druhu bílkovin.
  • Dr. Bill Campbell, University of South Florida - v rámci naší studie jsme podávali pokročilým sportovcům syrovátkové proteiny nebo kaseinové produkty na bázi micelárního kaseinu po dobu 12 týdnů každý den. Sledovaní sportovci dodržovali stejný rýsovací program. Skupina, která dostávala micelární kasein, měla navrch v nárůstu svalové hmoty stejně jako jako v progresu ve spalování tuku. A všichni jistě dobře víte, jak obtížné je budovat svalovou hmotu a současně spalovat tuk.

 

Náš průměrný profil aminokyselin ve směsích SNIDAMZDRAVE.cz
   
Profil aminokyselin na 100 g: obsah %
   
L-valin */** 6,15 %
L-isoleucin */** 5,02 %
L-leucin */** 9,54 %
L-lysin ** 7,76 %
L-methionin ** 2,61 %
L-tryptofan ** 1,59 %
L-threonin ** 4,23 %
L-fenylalanin ** 4,64 %
L-alanin 3,08 %
kyselina asparagová 6,95 %
kyselina glutamová 20,34 %
L-histidin ** 2,86 %
L-prolin 9,71 %
L-tyrosin 4,99 %
L-arginin ** 3,44 %
L-cystein 0,66 %
glycin 1,82 %
L-serin 4,98 %
   
* BCAA obsah celkem 20,71 %
** Esenciální aminokyseliny obsah celkem 47,87 %

 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.