Pasterované vaječné bílky

Šest, osm vaječných bílků, k tomu dva žloutky a to vše usmažené na pánvi bez tuku. Obvyklá "snídaně šampiónů". Samozřejmě doplněná dalšími pochutinami, jako jsou například ovesné vločky a tak dále. Proč špičkoví kulturisté nedají dopustit na konzumaci vajec, respektive vaječných bílků? Těch dobrých důvodů je celá řada.

Vejce, jakožto zárodek, musí obsahovat všechny potřebné živiny a růstové faktory ke zdárnému vývoji narozeného jedince. Ovšem jak je Vám jistě známo, tak vejce se skládá jednak z bílku, který je zdrojem jenom čistých a velmi kvalitních bílkovin a žloutku, který kromě bílkovin, vitamínů, minerálů a lecitinu obsahuje i nežádoucí tuky doprovázené pro zdraví člověka rizikovým cholesterolem. I když se jeho nebezpečí pro zdravého člověka trochu nadsazuje, tak pokud bychom si chtěli zabezpečit významnější příjem bílkovin pro kulturisty a silové sportovce konzumací vajec, tak to bychom jich museli zkonzumovat tak deset denně, přičemž doporučované množství při racionální výživě je tak jedno. Vejce totiž obsahuje v průměru 6 až 7 gramů bílkovin a z toho je zhruba polovina ve vaječném žloutku.


Je vhodný pro doplnění bílkovin, které přispívají k růstu svalové hmoty a jejímu udržení v situacích, kdy je ohrožena katabolizací. Sušený vaječný bílek, obsahuje vysoce kvalitní proteiny, optimálně využitelné lidským organismem.


Při dnešních cenách je dodávka bílkovin prostřednictvím vajec poměrně drahý "špás". Je nějaké řešení? Ano, a to sušený vaječný bílek. Konzumace 100 gramů tohoto produktu nám zajistí prakticky 80 gramů plnohodnotných bílkovin s celou šíří spektra aminokyselin. Sušený bílek kromě vysoké koncentrace bílkovin má celou řadu dalších výhod - v prvé řadě je pasterovaný, tedy tepelně ošetřený tak, aby byl zbaven veškerých zdravotně rizikových bakterií, a to především salmonely, jejichž infekce hrozí při konzumaci syrových vajec. Scénka ze slavného filmu Rocky, kdy Sylvester Stallone konzumuje vždy po tréninku syrová vejce, rozhodně není hodna následování. A proč také, když máme k dispozici bezrizikové sušené vaječné bílky? Nulový obsah sacharidů a tuků předurčuje sušený bílek jako ideální zdroj bílkovin do redukčních a rýsovacích diet v kulturistice.

To samozřejmě neznamená, že nemůžeme vaječné bílky kombinovat s takovými cukry, které si sami zvolíme - a to hlavně s glukózou a maltodextrinem a namíchat si tak směs dle našich potřeb a cílů. Každý zdroj bílkovin má jiné složení aminokyselin, proto bychom se nikdy neměli zaměřit pouze a výhradně na využívání jednoho zdroje bílkovin, ale ideální je kombinace a tím vzájemné doplňování aminokyselinového spektra. Například přednosti syrovátkových proteinových koncentrátů vyplývající z rychlosti a snadnosti vstřebávání jsou všeobecně známé, ale co přidat do whey proteinů vaječný bílek? Za určitých okolností (v průběhu dne či před spaním místo nočního proteinu), kdy chceme prodloužit dobu působení proteinového koncentrátů, tak je to ideální. Vaječný bílek představuje kompromis v tom nejlepším slova smyslu mezi „rychlými" (syrovátkový koncentrát) a "pomalými" proteiny (kasein), protože jeho rychlost trávení a vstřebávání se pohybuje právě mezi těmito zdroji.

Pokud rozmícháme sušený bílek v mléce, tak doplníme vaječný albumin bílkovinami mléka, a tím podstatně rozšíříme aminokyselinové spektrum.

Ať již použijeme vodu, nebo mléko, bude vždy sušený vaječný bílek představovat významný přínos jak pro kulturisty, tak všechny sportovce v rozvoji svalové hmoty.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.