Vláknina

Psyllium (jitrocel indický - přírodní vláknina), Inulin (čekanka obecná - přírodní vláknina)

Co je vlastně vláknina?

Jedná se o směs neškrobových polysacharidů a několika dalších složek (celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany, oligosacharidy). Lidské enzymy nedokáží vlákninu rozložit na dostatečně malé, a tedy stravitelné jednotky. Proto se nemění na energii a není možné ji kaloricky využít. Vláknina napomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu, váže na sebe cholesterol.


Vláknina je rozpustná a nerozpustná.

  • Rozpustná vláknina

Rozpouští se ve vodě, čímž vzniká viskózní substance, která zpomaluje pohyb potravy v trávicí soustavě. Tělo tedy může v klidu absorbovat nezbytné výživné látky. Současně brzdí absorpci sacharidů z tenkého střeva do krve, čímž brání kolísání hodnoty krevního cukru. Tento typ vlákniny na sebe také nabaluje ve střevech žlučové kyseliny a cholesterol, a tím snižuje kyselost žaludku. Kde je rozpustná vláknina obsažena? Zejména v kukuřici a pšenici (v podobě hemicelulózy), v jablkách, hruškách, broskvích nebo rybízu (jako pektin), v rostlinných slizech, v psylliu (jitrocelu indickém), v čekance, česneku, artyčoku (jako inulin).

  • Nerozpustná vláknina

Vodu dobře absorbuje, ale nerozpouští se v ní. Změkčuje stolici, a tím udržuje obsah střev v pohybu. Následkem pak je ideální pravidelné vyprazdňování. Nerozpustná vláknina rovněž vyplavuje z těla obávané karcinogeny, žlučové kyseliny a nebezpečný cholesterol. Tuto vlákninu získáme zvláště z brukvovité a kořenové zeleniny (celulóza) nebo z dřevnaté mrkve, kedlubny, ředkviček (lignin), ale také psyllium obsahuje nerozpustnou vlákninu.

 

Prospěšnost vlákniny pro lidský organismus

Asi jen málokdo z nás nikdy neřešil svoji hmotnost. Pokud patříte mezi ty, kteří se svojí váhou nejsou zrovna spokojení a touží mít o nějaké to kilo méně, prospěšnost vlákniny určitě oceníte. Vláknina totiž vyvolává pocit sytosti - pokud ve svém jídelníčku máte dostatečný podíl vlákniny, cítíte se dříve nasycení a vyhnete se další zbytečné konzumaci potravy. A další důležité upozornění: potravu bohatou na vlákninu dlouho a pečlivě žvýkejte, zabráníte tak hltání, které často může vést k přejídání. Mozek má čas na to, aby zaregistroval, že jsme už nasycení. V redukčních dietách je vláknina nezastupitelná, protože neobsahuje žádnou energii. Podle některých studií dokonce každým zkonzumovaným gramem vlákniny vstřebáme z jídla o 7 kilokalorií méně!

Patříte mezi 30 % obyvatelstva, které opakovaně trápí zácpa? I pro vás je vláknina vítaným pomocníkem. Ale pozor: je nutné, abyste společně s vlákninou konzumovali i dostatečné množství vody, jinak by vás zácpa trápila dál. Bylo dokázáno, že vláknina povzbuzuje činnost střevní mikroflóry a je potřebná i jako potrava pro probiotické kmeny bakterií.

Nepříjemným průvodním jevem zácpy bývají také hemoroidy. I tady vám vláknina výrazně pomůže!

Vláknina má tedy důležité účinky na funkci střev. Zabraňuje vzniku zácpy, neboť zvyšuje objem stolice a zkracuje průchod potravy zažívacím traktem. Tyto účinky se zvyšují, jestliže zároveň s přijímanou vlákninou pijeme dostatek tekutin. Vláknina snižuje nebezpečí vzniku některých zdravotních potíží, např. hemoroidů. Jak již bylo řečeno, vláknina je účinný prostředek při zácpě, podporuje správné vyprazdňování a reguluje stolici.

Jakou roli hraje vláknina při hubnutí?

Vláknina sama o sobě nemá žádnou výživovou hodnotu, ale jak už víme, hraje velmi důležitou úlohu v udržování dobrého zdravotního stavu, tedy i štíhlé linie. Máte-li nadváhu, ztratíte na váze současně se zvýšením podílu vlákniny ve vašem stravování. Protože jídla s vlákninou se dostávají pomaleji ze žaludku do střev, pocit hladu se dostaví později, takže sníme méně. Navíc se vstřebá méně tuků a tedy i méně kalorií z nich. Je tedy jasné, že konzumace dostatečného množství vlákniny je pro naše zdraví nezbytná a stejně tak je nezbytnou součástí každé redukční kúry.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.